Hvis du følger mig på Facebook ved du måske allerede, at jeg starter på en 10 dages juicefaste på mandag. Min plan er at blogge dagligt om forløbet og dele en masse lækre juiceopskrifter, tips og tricks.

Juice

Dette er min fjerde juicefaste, de tre andre har varet mellem 7 og 10 dage. Mit udgangspunkt er, at denne skal vare 10 dage. Om det bliver mere eller mindre kommer helt an på hvordan min krop reagerer undervejs.

Juice på fartenI denne uge har jeg forberedt mig på flere områder, så jeg er klar til på mandag. Det er vigtigt for mig som person at have styr på det praktiske inden jeg får i gang, så kan jeg bruge min energi på fasten. Der har været flere forskellige praktiske forberedelser, ligesom jeg også er i gang med at forberede min krop på, at gå over til ren juice. Fx ved at drikke ca. 1 liter juice om dagen og langsomt trappet ned i mængden af mad. I går var jeg inde i byen, hvor der jo heldigvis efterhånden er mange juicebarer. Her fik jeg en lækker juice hos Njoy i St. Kongesgade.

Indkøb

Jeg har planlagt storindkøb af grøntsager og frugt på søndag hvor Bilka har 25% rabat på alt økologisk – her køber jeg ind til ihvertfald den første uge. Jeg har ikke deltaljeret planlagt hvilke juicer jeg vil lave, det afhænger af hvad jeg kan få når jeg køber ind og hvad jeg synes virker lækkert. Der kommer helt sikkert masse agurk, squash, citron, gulerødder, ingefær, æbler, røde peberfrugter, tomater, spinat, fennikel, pære, broccoli, rødbeder i indkøbsvognen.

Jeg tilsætter gode koldpressede olier og proteinpulver til mine juicer. Af olier bruger jeg lidt forskellige; rapskimolie fra Lehnsgaard, hørfrø- og kæmpenatlysolie fra Urtekram eller ren hørfrøolie fra Nyborggaard. De er allesammen valgt pga højt indhold af Omega 3 og fordi jeg synes bedst om smager i lige netop de tre.

Tidligere har jeg brugt ren L-glutamin som proteinpulver. Det gør jeg også denne gang, men som noget nyt har jeg også købt Sunwarriors proteinpulver lavet på ærte-, hampe- og tranebærprotein. Det er den der hedder Warrior Blend Natural. Jeg har købt den i UK, da der er svær at finde i Danmark, men så så jeg den lige i går hos Helsemin. Efter sigende skulle dette proteinpulver været toppen af poppen. Jeg glæder mig til at prøve det og skal nok lade jer vide hvad jeg synes.

Udover juice, olie og proteinpulver, så drikker jeg te. Enten ren lakridsrodste eller en af de skønne teer fra Shoti Maa.

Madlavning

Noget andet er at jeg laver madplan, køber ind og forbereder noget af maden til min familie til de 10 dage, da det oftest er mig der laver mad herhjemme. Fra tidligere juicefaster husker jeg tydeligt, at det var hårdt at skulle lave mad til de andre. Især duften af mad var virkelig udfordrende. Det varede dog mest de første 3-4 dage. Så i dag laver jeg en stor portion chili con carne, steger rødspættefileter mm og kommer i fryseren. Lige klar til at tage op sammen med frosne grøntsager og tilberede. Skulle madlavningen alligevel blive for meget undervejs, ja så må kæresten i køkkenet.

Udstyr

Hurom 400Det giver jo sig selv at juicefaste kræver en juicer! Jeg har en Hurom 400 slowjuicer som jeg er virkelig glad for, jeg har købt den hos Domotech. Før min Hurom havde jeg en centrifugal saftpresser fra Phillips. Hvis penge ikke havde betydning, ville jeg vælge en Angel slowjuicer. Meget mere om valg af juicer i næste uge. Indtil da kan du få inspiration til valg af juicer på https://slowjuiceren.dk/.

Jeg bruger også en masse glasflasker til opbevaring af juicen. Normalt laver jeg ca. 3 liter juice om aftenen og stiller i køleskabet i tætsluttende glasflasker, så de er klar den næste morgen. De glasflasker jeg har er fra færdigkøbte smoothies, æblemost, Voss vandflasker, glas fra mosede tomater fra Urtekram og de klassiske patentflasker. Du kan også bruge rødbedeglas eller lignende. Skal du have juicen med på farten, så husk altid tætsluttende låg. Når jeg er på farten, har jeg min juice i denne flaske i rustfritstål.

Juiceflasker

Udrensning

Formålet med juicefaste er helt overordnet udrensning!

Hvis du dagligt spiser sukker, korn, forarbejdede fødevarer, ryger, drikke kaffe og i den dur, ja så er det ikke en god ide at springe ud i en juicefaste fra den ene dag til den anden. Du vil kunne få så voldsomme udrensningssymptomer, at du kan blive syg. Derfor er det en god ide at trappe ind i en faste over ca. 14 dage. Den første uge spiser du kun grøntsager, frugter, kød, fisk, fugl, æg, olier, nødder og bælgfrugter. Du drikker vand, urtete , juice og smoothies – og dropper smøgerne. Den næste uge drikker du mindst 1 liter juice om dagen og trapper lidt ned i mængden af mad, spiser gerne suppe en gang dagligt. Går din krop amok i udresningssymptomer på denne kost, skal den have noget mere tid, før den er klar til at gå over på ren juice.

Motivationen

Jeg kan mærke jeg glæder mig rigtig meget til at komme i gang. Til udfordringen. Er nysgerrig på hvordan min krop og psyke reagerer denne gang. Du spørger sikkert dig selv; Hvorfor dog udsætte sig selv for alt det? Ja, det kommer mit næste indlæg netop til at handle om. Om hvad min motivation er for at juicefaste og om hvorfor lige nu? Om hvor jeg finder inspiration og om mine juiceguruer – og sikkert meget mere.

Siden indeholder affiliatelinks.

DISCLAIMER

Når jeg skriver om juicefaste, er det med udgangspunkt i mine egne erfaringer fra tidligere juicefaster og udrensningsforløb samt viden fra min uddannelse som Holistisk Detox Coach hos Pernille Damore. Endvidere søger jeg viden og inspiration fra juiceeksperter rundt om i hele verden. Jeg er ikke læge og vil derfor altid anbefale dig at konsultere din egen læge, før du kaster dig ud i en juicefaste.

 

3 Comments on Juicefaste, forberedelser

  1. Jeg følger interesseret med i din juicefaste. Jeg har snart ferie og overvejer en udrensning selv. Er spændt på at følge dine resulater og erfaringer.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.